• Tom Janssen

Recensie: Madoux soeverein op debuut-EP

Madoux

Leave Me Blind


(Ivy Records, 2021)


Soms kun je een kunstwerk niet goed 'droog' omschrijven. Dan is verbeelding noodzakelijk om het gevoel dat het werk je geeft, kracht bij te zetten. Die noodzaak drong zich op na het luisteren van de debuut-EP van de Maastrichtse singer-songwriter Madoux.


‘Leave Me Blind’ is een eerlijke plaat geworden, die tegelijkertijd net genoeg te raden over laat voor wat nog komen gaat. In haar teksten laat de 26-jarige Madoux veel van zichzelf zien, maar de koele, elektronische klanken waarin haar lyrics verhuld worden, houden de luisteraar nog enigszins op afstand.


En dat zorgt voor een vreemde, doch aangename Tantaluskwelling: steeds wanneer je dichtbij Madoux komt, wordt je omzoomd door muzikale golven die je tot net onder de oppervlakte trekken. Maar omdat haar muziek ook tot in die diepere laag doorklinkt, dwing je jezelf om weer boven water te komen.


Alle overtollige beeldspraak terzijde, mijn punt is: Op deze EP komt Madoux niet kwetsbaar over, maar juist krachtig, hoewel het onderliggende thema van zoeken naar liefde én jezelf anders doet vermoeden. Op ‘Leave Me Blind’ blijft Madoux soeverein overeind in de woelige wateren van haar wereld (doe ik het weer!) en laat ze de luisteraar snakkend en smachtend naar meer achter.





34 keer bekeken0 reacties